luni, 21 noiembrie 2011

Paine ardeleneasca cu cartofi ( si diverse alte ierburi si seminte )

Weekendu' ce tocmai s-a incheiat am avut din nou de lucru...printre alte treburi gospodaresti, desi de necrezut sau mai degraba de neinteles de ce a trebuit sa dureze atata timp, am plamadit pentru prima oara 2 paini ardelenesti, aka " cu cartofi ". Una Sambata si a 2- Duminica ( stiu, am pacatuit si sper sa fiu iertat ).
Am ajuns la aceasta paine pentru ca pe aici prin Ardeal, oriunde ma duceam, desi li se parea buna painea facuta de mine, parca vedeam o urma de dezamagire atunci cand aflau ca nu-i cu cartofi. In acelasi timp, am avut ocazia sa mananc in diferite locuri aceasta paini si in ciuda faptului ca erau facute cu drojdie de bere comerciala, mi-a placut gustul pe care are aceasta combinatie il lasa papilelor gustative. Cartofii mai estompau din gustul de drojdie, gust pe care eu nu vreau sa-l mai accept in paine. Asa ca m-am hotarat sa fac paine cu cartofi. Dupa ce m-am consultat si cu Stefan ce mi-a dat cateva sfaturi utile m-am apucat de treaba. Desigur ca nu m-am abtinut si am combinat diferitele optiuni vazute si aflate de la altii, creandu-mi propria versiune de paine ardeleneasca cu cartofi plamadita si dospita cu maia.

Iata cum am procedat:

Intr-un vas am pus 25 gr. de sare neiodata si am turnat 500 ml de apa de izvor. Am adaugat apoi 300 de gr. de cartofi taiati cubulete si am pus vasul la fiert. Dupa ce cartofii s-au fiert bine i-am lasat sa se raceasca in acelasi vas. Intre timp am cernut intr-un vas 0.8 kg. de faina 650 si 0.2 kg. de faina integrala si am pus deasupra 0.15 kg. de maia. Dupa ce s-au racit, am zdrobit cu mana cartofii peste apa in care au fiert ( si din care a mai ramas  300 ml. ), formand un piure foarte apos. Am pus acest piure ( care nu trebuie sa aiba mai mult de 28-30 de grade C ) peste maia si am mai turnat inca 300 ml. de apa. Apoi am procedat ca si la celelalte paini, adica:

  • Omogenizez compozitia cateva minute. NU framant, doar amestec / omogenizez, pane se inglobeaza componentele
  • Las vasul acoperit 30' ca faina sa absoarba apa
  • Omogenizez din nou, nu mai mult de 1'
  • Las inca 30' la odihnit
  • Impachetez aluatul prin metoda plic,ca AICI , numai ca eu am folosit apa in loc de ulei
  • Fac impachetarea de cateva ori la intervale de ~ 1h 
  • Framant aluatul - NU mai mult de 1'
  • Pun aluatul la dospit minim 8 ore in frigider ( sau 3-4 ore la temperatura camerei )

Sambata am facut aceasta paine ardeleneasca adaugand rozmarin iar Duminica, seminte de in si de dovleac. 

Rezultatele au fost peste asteptari, painea are un gust specific - de data asta dat de maiaua matura din faina de grau integrala, miezul este moale si pufos dar totodata dens, fiind in acelasi timp si destul de " cojoasa " si cu greu am facut fata insistentelor de a devora aceste paini imediat ce au iesit din cuptor. Am ingaduit doar sa rupa cate un colt si abia azi dimineata ( pe ceata ) am reusit sa fac cateva poze ( destul de nereusite ) ale uneia dintre cele mai bune paini facute pana acum. Asa ca de dimineata am inceput aceiasi paine, dar numai cu faina 650 si cu seminte de in.




2 comentarii:

Anonim spunea...

Va multumim pentru toate aceste informatii de mare pret!
Si in familia mea se consuma de ani de zile paine integrala sau semiintegrala, dospita cu maia facuta in casa. Uneori, in special vara, fac si paine pustniceasca, nedospita, uscata la soare, pe gratare asezate pe stergare curate de bumbac. Noi insa la painea dospita folosim exclusiv faina de alac, deoarece are concentratie mai redusa de gluten gliadina si lectine...
Ceea ce faceti este deosebit de folositor si va felicit pentru altuismul cu care impartasiti si altora cunostiintele si experientele dumneavoastra. Este clar ca se impune intoarcerea la bunele obiceiuri strabune si sa ne educam fii pe ideea respectarii naturii, al ciclicitatii ei firesti, pretuind calitatea si nu cantitatea.
Terra Mater

iulian spunea...

Multumesc frumos pentru aprecieri !

O paine din ce in ce mai buna !