joi, 24 noiembrie 2011

Lipii cu făina de năut ( ca la Râu Alb )


Pentru că tot aveam în meniu fasole bătută am zis să continui să experimentez cu făina primită în dar, aşa că ieri am plămadit nişte lipii. Pentru cine nu ştie - în diferitele părţi ale ţării s-ar putea să se numească altfel, lipiile sunt un fel de turtiţe, ca nişte clătite sau pizze şi care se pot mânca în loc de pâine. În multe ţări se folosesc ca să se " împacheteze " diferite preparate culinare, mai mult sau mai puţin elaborate şi desigur că au reţete şi denumiri diferite. Mai jos aveţi varianta mea de lipie, pe care am preparat-o şi cu faină de naut.

Am făcut un aluat care era destul de tare (faină de năut absoarbe mai multă apă ca cea de grâu) şi care era format din: 500 gr. faină 650, 100 gr. faină de naut, 450 ml. Apa de izvor, 100 gr. maia, 13 gr. sare.

Se procedează ca şi la pâinea obişnuită, se lăsă la dospit (peste noapte la rece sau câteva ore la temperatura camerei)...


...după care se porţionează aluatul în funcţie de mărimea care vrem să o dăm lipiilor (eu le-am făcut de 80 de grame)...


...apoi se transformă aceste bucăţele de aluat în biluţe mici, ca nişte chifle, aşa cum vedeţi în clip-ul de mai jos:


...ceea ce v-a duce la acest rezultat:


După ce se formează toate biluţele, se aplatizează rând pe rând, se întind cu făcăleţul un formă de cerc cu diametrul puţin mai mic decât al tigăii, apoi se pun la copt, una câte una după care se transfera într-un coşuleţ sau pe o farfurie care se poate acoperi pentru a se menţine lipiile calde.



Dacă au fost bine dospite, turtiţele noastre formează " buzunare " care se pot burduşi cu tot felul de umpluturi. Deasemenea, se pot unge cu orice pastă va place (de măsline, humus, fasole bătută, iaurt...sky is the limit), se pot face pachetele cu diverse preparate gen shaorma...

Fiind cu faină de naut, lipiile astea sunt foarte moi şi pufoase, au o tentă gălbuie şi gustul lor este mai bogat decât atunci când sunt făcute doar cu făină albă. Ori de câte ori voi avea la dispoziţie faină de naut, o voi folosi la acest tip de lipii.


Niciun comentariu: