vineri, 22 aprilie 2011

Cozonac traditional cu maia naturala aka fara drojdie de bere

Iata ca am reusit sa fac din nou cozonac fara drojdie, doar cu maiaua mea naturala, pe care in mod normal o folosesc la paine. Pentru asta, incepand de acu' o saptamana am inlocuit faina de secara si am inceput sa o hranesc cu faina alba, desi nu cred ca era vreo problema daca ramaneam la maiaua de secara. Dupa ce o sa convertesc din nou maiaua, o sa incerc sa fac iar cozonaci, sa vedem ce iese.
Pana una alta, pentru ca nu am mai facut cozonaci de vreo 2 ani, asta a fost mai mult o incercare, partial reusita. Spun partial pentru ca nu au fost asa dulci cum eram obisnuiti de la alti cozonaci - am pus doar 150 gr. zahar. Si compozitia trebuia sa fie mai multa, dar acum stiu cum sa fac. Data viitoare sigur o sa iasa mai bine. 

Procedura nu a fost foarte diferita de cea folosita de mine la paine, doar ingredientele:

Aluat: 1kg. faina, 150 gr. maia, 500 ml. lapte, 4 galbenusuri, putina sare, ceva ulei si unt, 150 gr. zahar.
Umplutura: 4 albusuri batute, 150 gr. nuca maruntita / rahat, zahar, cacao

Am pus sarea, zaharul si le-am dizolvat in lapte, dupa care le-am turnat in bolul in care se gasea faina si maiaua. Am mai pus si galbenusurile + uleiul si untul topit. Le-am omogenizat bine si le-am lasat 30', dupa care le-am omogenizat iar si le-am mai lasat inca 30'. Am uns un vas cu ulei si am framantat vreo 30" dupa care am pus aluatul in vas si apoi la frigider peste noapte. Dimineata, am scos aluatul crescut din frigider, am pregatit umplutura, am format cozonacii si am pus umplutura apoi i-am asezat in formele unse cu ulei. Dupa cateva ore crescusera cam 3 sferturi din vas asa ca am decis sa-i bag in cuptorul incins in prealabil, ca si la paine. Dupa cateva minute se umflasera  cam doua degete peste marginea formei asa ca m-am linistit si i-am lasat vreo 40', timp in care i-am mai rotit in cuptor, ca nu coace prea uniform...dupa cum se vede si in poza.

4 comentarii:

Anonim spunea...

Buna, fain blogul tau, ma intereseaza mult reteta de cozonac, as vrea s-o fac, de aceea ma intereseaza exact cat ulei sau unt ai pus.
Tks

Turtita Fermecata spunea...

Multumesc frumos de aprecieri !

O sa mai fac un test zilele astea si o sa-ti spun exact :)

Banuiesc ca vrei sa faci cozonaci cu maia, nu ?

Anonim spunea...

Buna, da, vreau sa fac un cozonac cu maiaua mea, tinuta la temperatura camerei si crescuta din 12 in 12 ore.
Te astept cu reteta, tks.

Turtita Fermecata spunea...

O hranesti cu faina alba ?

Cred ca maine sau cel tarziu marti o sa pun de o noua serie de cozonaci :)