miercuri, 10 octombrie 2012

Din nou la facut de paine...in Franta

Saptamana trecuta m-am intors de la o intalnirea a celor ce cultiva legume, fructe, cereale cu ajutorul semintelor traditionale, pastrate din generatie in generatie. O intalnire absolut fascinanta in care am intalnit oameni foarte interesanti de pe toate meridianele, din India pana-n Uruguay si din Senegal pana-n Irlanda. In cadrul programului oferit de gazde, ce a inclus vizite la ferme si mai multe ateliere de lucru...a fost si un atelier de paine ( cu maia ) de la care nu puteam sa lipsesc, de data asta pe postul de invatacel :)

Se aseamana foarte mult cu atelierele sustinute de mine prin Bucuresti sau prin alte parti, cu mica / mare diferenta, ca painea se cocea la un cuptor cu lemne, mobil. Va dati seama cat de bucuros am fost sa pot vedea la lucru live, un asemenea cuptor, care m-a impresionat placut. 

Desfasurandu-se in aer liber, in cadrul unui mini-festival, atelierul a parut usor haotic, cu oameni care framantau paine, ascultau, se mai plimbau si pe la celelalte ateliere, se intorceau si tot asa. Insa cine a vrut sa stea sa asculte si sa invete, a putut s-o faca foarte bine. Desi eu nu sunt deloc fluent in lb. franceza, am reusit sa prind cateva idei care sper sa-mi foloseasca. 

Ceea ce m-a bucurat este faptul ca am vazut inca o data, ca eu fac painea ca si ei...singurele diferente sunt de faina si de cuptor...deci sunt pe drumul cel bun :)

Una peste alta, a fost o experienta deosebita pe care sper sa o pot repeta si la anul, insa in Italia ( asa pot vorbi si eu liber ;) ), unde va avea loc o noua intalnire de 3 zile dar strict pe tema cerealelor si transformarea artizanala a acestora in paine / paste. 

Multumesc lui Attila, administratorul Eco Ruralis, cel care a facilitat participarea mea la aceasta intalnire. 

7 comentarii:

Corina spunea...

Felicitari! Ti-ai luat si tu seminte traditionale? Ce ai de gand sa pui in practica pe pamantul tau din ce-ai vazut acolo?

Turtita Fermecata spunea...

Bineinteles ca mi-am adus o traista cu seminte ;)

Multe vreau sa pun in practica...incepand de la cultivarea si macinarea graului propriu, pana la infiintarea unor culturi din diverse specii de plante sau pomi la care pana acum doar citisem, fara sa le fi vazut in realitate...trebuie numai sa le iau usor, pe rand, una cate una :D

Dragos spunea...

Deosebit de interesant!
In septembrie am partcipat la un curs de permacultura la care printre cei care au sutinut prelegeri (e greu sa-i numesc profesori totusi) au fost Nina si Richie. Am fost placut surprins sa aflu ca i-ati gazduit chiar dumneavoastra inainte ca ei sa ajunga la Malin. Se pare ca totusi lumea nu este atat de mare...
Am facut acolo pe genunchi un starter din tarata de grau trecuta prin ciur (pentru ca nu am avut faina integrala) si am reusit sa rup gura targului lasandu-o pe o tanara deosebit de talentata sa faca paine asa cum stia dumneaei. Spre deosebire de ce mi-ati spus mai demult (framantare de maxim un minut) tanara s-a spetit framantand 7 kg de aluat (daca nu or fi fost chiar 8 kg) timp de 1 bucata ora.
Ce sa mai lasi dupa aia la dospit indelungat ca pana sa ne hotaram unde sa punem painea la dospit a dat pe deasupra tavilor si am fost nevoiti sa facem focul (la foc automat in cuptorul cu lemne fix e drept dar cu lemne). Imi pare rau ca nu am reusit sa fac nici o fotografie dar sigur au facut ceilalti. Painea rezultata din cele 7 - 8 kg de aluat a fost un fel de delicatesa care a fost consumata aproape integral la o masa de cele circa 25 de guri prezente acolo. Toate gurile, dupa ce au terminat de mancat si unele chiar in timpul mesei au a avut numai cuvinte elogioase despre respectiva paine.
Cred ca am pus prea mult starter pentru ca painea a iesit ca un fel de cozonac, integral ce e drept pentru ca intre timp am reusit sa gasesc faina integrala, dar foarte aerisit si cu gaurele foarte uniforme.
In alta ordine de idei, daca as dori niste seminte de la cine si cum as putea sa le obtin. contra cost evident.

Ring de dans spunea...

Felicitari!!!
Ati dus gustul painii traditionale pe meleaguri straine?
Spor la treaba si bafta la extindere!

Turtita Fermecata spunea...

@Dragos...Felicitari !

Ce fel de faina ai folosit ?Ce seminte doresti...poate am si eu ce-ti trebuie !

@Ring...multumesc frumos !

Dragos spunea...

Am crezut ca nu mai raspundeti... :)

Felicitarile ar trebui sa mearga mai intai catre Iutko... Ea s-a chinuit cu aluatul. Pentru starter am folosit tarata de grau - am cumparat un sac de 25 de kg doar ca sa fac starter :). Tarata am dat-o prin sita - adica am luat doar ce a trecut prin sita (ciur). In doua zile deja era gata starterul...
Painea am facut-o cu faina integrala, proaspat macinata, luata de la moara din Beudiu / care e la vreo 9 km de Malin.

Seminte de orice aveti? :)
Cat priveste semintele ma intereseaza orice fel de samanta care nu a trecut niciodata printr-un laborator... :)

Mai faceti ateliere in Bucuresti sau mergem la doamna Corina? :)

Turtita Fermecata spunea...

Raspund mai greu pentru ca pur si simplu nu prea am timp sa stau pe net...cred ca se vede si din frecventa posturilor mele.

Semintele mele nu au fost niciodata ( cel putin dupa stiinta mea ), prin vreun laborator. Daca-mi dai o adresa, iti pot trimite din ce-mi prisoseste.

Asa cum probabil deja ai vazut in penultimul meu post, Corina este persoana cea mai potrivita in momentul de fata sa invete pe cineva din Bucuresti sa faca paine.